Digitálne zručnosti v Budúcnosti INAK
Prečo sú pre náš program kľúčové digitálne zručnosti a ich rozvíjanie u detí? Dôležitosť digitálnych zručností ako súčasť informačnej gramotnosti nám aktuálne ukázal i prechod na online výučbu počas pandémie. Deti v online svete trávia mnoho času, avšak veľmi neefektívne.
Podľa prieskumu agentúry FOCUS pre Nadačný fond Telekom pri Nadácii Pontis z júna 2019 až 41 % detí nepoužíva technológie zmysluplne. Vedia sa hrať a chatovať. No iba 4 z 10 detí vie bez problémov vytvoriť tabuľku či prezentáciu. Prieskum tiež ukázal, že čím je technológia náročnejšia, tým viac detí s ňou má problémy. Ešte väčšia je priepasť v znalostiach detí z chudobnejších domácností. Viac ako polovica z nich má problémy vyhľadať si informácie pre domácu úlohu.
Druhým problémom sú nástrahy a riziká pri používaní technológií. „Dostupnosť informácií, otvorenosť ľuďom, ale aj strata súkromia sú riziká, ktorým sa musia mladí ľudia naučiť efektívne čeliť. Cestou je rozvinuté kritické a analytické myslenie, ale aj poznanie nebezpečenstva, ktoré online prostredie prináša. Bezpečnosť, ako aj etické otázky spojené s využívaním internetu, však nepatria medzi oblasti, v ktorých dosahujú žiaci v testovaní uspokojivé výsledky,“ uvádza k téme analýza projektu To dá rozum.
V programe Budúcnosť INAK preto účastníci získavajú IT zručnosti a využívajú digitálne technológie najmä v súvislosti s ostatnými zručnosťami a v rámci práce na tímovom projekte.
Ako rozvíjame digitálnu gramotnosť detí v našom programe?
V kurikule programu sa digitálne zručnosti rozvíjajú v prepojení s ďalšími dvoma oblasťami, pričom podporujú práve oblasť podnikateľských zručností, na ktorých aktivity sú priamo naviazané. Nosnými prvkami práce s digitálnou gramotnosťou v programe je:
- Prístup k základným a pokročilým IT a technológiám – kluby Budúcnosť INAK sú zariadené základnými technológiami. Každé dieťa má prístup k vlastnému počítaču, čo zaručuje rozvoj základných zručností, čo nie je samozrejmé pre každého. Súčasťou klubu je však aj pokročilá IT výbava, ktorá zaručuje rozvoj deťom, ktoré sa zaujímajú o túto tému a inak by sa k nej nedostali.
- Inšpiratívne návštevy a osobnosti – kľúčovými sú aj návštevy osobností či výlety do firiem zo sveta technológií, kde môžu deti vidieť nové možnosti a získať inšpiráciu pre vlastné projekty či rozvoj v nových oblastiach.
- Cielený rozvoj kompetencií v rámci kurikula a možnosť rozvíjať sa aj samostatne – preddefinované nutné kompetencie rozvíjame v rámci cielených vzdelávacích stretnutí, pričom deti sa majú možnosť rozvíjať v digitálnych témach, ktoré ich zaujímajú aj samostatne v rámci online platformy alebo postupne zriadeného maker space/dielničky.
Digitálne zručnosti v praxi – nadobudnuté zručnosti môžu účastníci aplikovať v rámci vlastných projektov – sociálnych inovácií, ktoré môžu realizovať v rámci vlastných komunít, účasťou na súťažiach (napríklad First Lego League) alebo individuálnym majstrovaním v maker space.
Medzi vzdelávacími cieľmi v oblasti digitálnej gramostnosti máme v programe nasledujúce kompetencie:
- Online komunikácia – efektívne využívanie, etika, bezpečnosť,
- nástroje a program – online nástroje pre tvorbu dokumentov, vizuálneho či audiovizuálneho materiálu,
- algoritmické myslenie a programovanie – základy algoritmického myslenia a programovanie v prostredí Scratch,
- práca s internetom – práca s informáciami, bezpečnosť,
- inovácie – technológie budúcnosti, umelá inteligencia,
- softvér a hardvér – základné poznatky, programovanie hardvérového zariadenia BBC micro:bit.
Osobitne s účastníkmi riešime otázku bezpečnosti a zdravého používania technológií. Učíme sa hľadať hranice v tom, koľko času trávime prácou či hrou s technológiami, alebo aký obsah zábavy či učenia si vyberáme. O to viac dnes, kedy sa pre nás všetkých technológie stali nevyhnutným nástrojom na komunikáciu, učenie či zábavu.
Prečítajte si viac o téme v rozhovore s garantkou nášho programu pre digitál Evou Klimekovou.
Odborníčka na digitálne zručnosti: Je dôležité, aby aj deti vedeli, že majú moc robiť zmeny
Podobné články
Hľadáme lektora alebo lektorku do zvolenského centra na plný úväzok
Máš chuť zažiť vzdelávanie 21. storočia na vlastnej koži? Je ti blízka práca s mládežou vo veku od 11 do 15...
Otvorili sme nové centrum Budúcnosti INAK v Prešove: Na východ prinášame kvalitný vzdelávací program
Do Prešova sme neprišli len prestrihnúť pásku na vynovenom zrekonštruovanom priestore v ZŠ Važecká, chceme...
Budúcnosť INAK otvára výzvu Boostni Budúcnosť pre školy, organizácie či samosprávy
Nadácia Pontis hľadá partnerov, vďaka ktorým rozšíri vzdelávací program Budúcnosť INAK do viacerých regiónov na...