Vymysleli vlastnú sociálnu inováciu a vo Viedni diskutovali o význame demokracie
Mimoškolský program Budúcnosti INAK má prvé absolventky.
Prvých 15 žiakov a žiačok zo Základnej školy na Ulici Maxima Gorkého v Trnave spoznali, že ich budúcnosť môže vyzerať aj úplne inak, ako si kedy predstavovali. Ide o pilotných účastníkov programu Budúcnosť INAK, ktorý spolu so školou a mestom Trnava rozbehla Nadácia Pontis.
Klub prepájajúci deti zo základnej školy z rôznych prostredí s top manažérmi a odborníkmi z biznisu a ďalších oblastí vznikol v roku 2019 ako úplne prvý na Slovensku práve v Trnave.
Tvorba vlastnej sociálnej inovácie
Počas 3 rokov tínedžeri absolvovali viac ako 200 stretnutí – zahŕňali aktivity v klube s mentormi, webináre, výlety s inšpiratívnymi ľuďmi. Ich cieľom bolo, aby spoznali vlastný potenciál, rozšírili si digitálne, ale aj rôzne mäkké zručnosti a nadobudnuté skúsenosti zúročili pri návrhu projektu, tzv. sociálnej inovácii, na riešenie problému, ktorý si všimli vo svojom okolí. V týchto dňoch program zavŕšil svoj prvý 3-ročný cyklus, ktorého vyvrcholením boli prezentácie projektov.
Deti vymysleli platformu, na ktorej sa mladí môžu cítiť prijatí takí, akí sú, plánujú zostrojiť elektromobil, a tvoriť rúška s vlastnou značkou.
Absolventka programu Stela počas prezentácie projektu. Foto: Marek Mucha
„Základom je bezpečné a atraktívne prostredie po škole, vďaka ktorému majú mladí vytvorený priestor, kde chcú tráviť čas a rozvíjať sa. Snažíme sa v nich budovať sebavedomie, aby sa nebáli prinášať a rozvíjať nápady na riešenie problémov v okolí, nachádzať vlastné talenty, zisťovať, čo ich baví a uchádzať sa tak o lepšie stredné školy, ako si pre seba predstavovali na začiatku programu,“ vysvetľuje senior projektová manažérka Budúcnosti INAK Daniela Kellerová z Nadácie Pontis.
Spoznali lokálne projekty a stretli sa aj s prezidentkou
Ústredným motívom programu je, že talenty sú všade, príležitosti rozvíjať ich však často chýbajú. Preto mali účastníci a účastníčky programu možnosť dostať sa na miesta, ktoré im rozšírili obzory a inšpirovali ich v uvažovaní o svojej budúcnosti v úplne iných rozmeroch. V pilotnom ročníku spoznali viaceré lokálne trnavské projekty, ktoré sa venujú verejnoprospešným projektom, napríklad re-use centrum Baterkáreň, sociálny podnik AfB či mladežnícku organizáciu Youth For Equality.
„Prepojenie na lokálnu komunitu je nesmierne dôležité – práve to je základom vzťahu, ktoré si deti v programe tvoria pri práci na vlastnom projekte. Inšpirujú sa od miestnych lídrov a líderiek v rôznych smeroch v tom, že tiež chcú zlepšiť Trnavu, okolie, Slovensko. Naším zámerom je podporiť budovanie aktívneho občianstva detí a ich vzťahu ku komunite,“ popisuje D. Kellerová.
Navštívili taktiež spoločnosť Profesia, tvorivú dielňu FabLab vo Vedeckom parku v Bratislave, či boli na exkurzii v prezidentskom paláci, kde sa dokonca sa stretli aj s pani prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou.
Návšteva tvorivej dielne FabLab vo Vedeckom parku v Bratislave. Foto: Nadácia Pontis
Vo Viedni absolvovali návštevu európskej pobočky Medzinárodného inštitútu mieru (International institute for peace ). Výskumníci Marilya z Bieloruska, Luka zo Srbska a Moges z Etiópie diskutovali s deťmi o:
- dôležitosti dialógu pre zachovanie mieru a predchádzanie konfliktom,
- rôznych politických sporoch, ktoré sú vo svete, aj v regiónoch, z ktorých výskumníci pochádzajú,
- tom, ako týmto konflitom vedia predchádzať demokratické inštitúcie.
Návšteva Medzinárodného inštitútu mieru vo Viedni. Foto: Nadácia Pontis
„Vďaka programu Budúcnosť INAK zažívajú naši žiaci a žiačky rôznorodý obsah aktivít, s ktorými sa bežne nestretávajú. Dostávajú príležitosť nazerať na svet inými očami, získavať nové skúsenosti, a mať iný uhol pohľadu na život a svoju budúcnosť. Žiaci majú možnosť nazerať na svet inými očami, získavať nové skúsenosti,“ hovorí Beáta Krajčovičová, riaditeľka Základnej školy Maxima Gorkého.
Úspech dotvorilo otvorené vedenie školy i mesta
Klub by nevznikol bez otvoreného prostredia na ZŠ Gorkého, podpory mesta Trnava a bez finančnej podpory spoločnosti Telekom. Práve spojenie týchto sektorov sa ukázalo a efektívne pri vytvorení atraktívnej a zároveň trvalo udržateľnej ponuke neformálneho vzdelávania.
Vývoj jedinečnej metodiky Budúcnosti INAK podporil hlavný partner programu, Nadačný fond Telekom.
Podobné články
Hľadáme lektora alebo lektorku do zvolenského centra na plný úväzok
Máš chuť zažiť vzdelávanie 21. storočia na vlastnej koži? Je ti blízka práca s mládežou vo veku od 11 do 15...
Otvorili sme nové centrum Budúcnosti INAK v Prešove: Na východ prinášame kvalitný vzdelávací program
Do Prešova sme neprišli len prestrihnúť pásku na vynovenom zrekonštruovanom priestore v ZŠ Važecká, chceme...
Budúcnosť INAK otvára výzvu Boostni Budúcnosť pre školy, organizácie či samosprávy
Nadácia Pontis hľadá partnerov, vďaka ktorým rozšíri vzdelávací program Budúcnosť INAK do viacerých regiónov na...