Vymysleli vlastnú sociálnu inováciu a vo Viedni diskutovali o význame demokracie
Mimoškolský program Budúcnosti INAK má prvé absolventky.
Prvých 15 žiakov a žiačok zo Základnej školy na Ulici Maxima Gorkého v Trnave spoznali, že ich budúcnosť môže vyzerať aj úplne inak, ako si kedy predstavovali. Ide o pilotných účastníkov programu Budúcnosť INAK, ktorý spolu so školou a mestom Trnava rozbehla Nadácia Pontis.
Klub prepájajúci deti zo základnej školy z rôznych prostredí s top manažérmi a odborníkmi z biznisu a ďalších oblastí vznikol v roku 2019 ako úplne prvý na Slovensku práve v Trnave.
Tvorba vlastnej sociálnej inovácie
Počas 3 rokov tínedžeri absolvovali viac ako 200 stretnutí – zahŕňali aktivity v klube s mentormi, webináre, výlety s inšpiratívnymi ľuďmi. Ich cieľom bolo, aby spoznali vlastný potenciál, rozšírili si digitálne, ale aj rôzne mäkké zručnosti a nadobudnuté skúsenosti zúročili pri návrhu projektu, tzv. sociálnej inovácii, na riešenie problému, ktorý si všimli vo svojom okolí. V týchto dňoch program zavŕšil svoj prvý 3-ročný cyklus, ktorého vyvrcholením boli prezentácie projektov.
Deti vymysleli platformu, na ktorej sa mladí môžu cítiť prijatí takí, akí sú, plánujú zostrojiť elektromobil, a tvoriť rúška s vlastnou značkou.
Absolventka programu Stela počas prezentácie projektu. Foto: Marek Mucha
„Základom je bezpečné a atraktívne prostredie po škole, vďaka ktorému majú mladí vytvorený priestor, kde chcú tráviť čas a rozvíjať sa. Snažíme sa v nich budovať sebavedomie, aby sa nebáli prinášať a rozvíjať nápady na riešenie problémov v okolí, nachádzať vlastné talenty, zisťovať, čo ich baví a uchádzať sa tak o lepšie stredné školy, ako si pre seba predstavovali na začiatku programu,“ vysvetľuje senior projektová manažérka Budúcnosti INAK Daniela Kellerová z Nadácie Pontis.
Spoznali lokálne projekty a stretli sa aj s prezidentkou
Ústredným motívom programu je, že talenty sú všade, príležitosti rozvíjať ich však často chýbajú. Preto mali účastníci a účastníčky programu možnosť dostať sa na miesta, ktoré im rozšírili obzory a inšpirovali ich v uvažovaní o svojej budúcnosti v úplne iných rozmeroch. V pilotnom ročníku spoznali viaceré lokálne trnavské projekty, ktoré sa venujú verejnoprospešným projektom, napríklad re-use centrum Baterkáreň, sociálny podnik AfB či mladežnícku organizáciu Youth For Equality.
„Prepojenie na lokálnu komunitu je nesmierne dôležité – práve to je základom vzťahu, ktoré si deti v programe tvoria pri práci na vlastnom projekte. Inšpirujú sa od miestnych lídrov a líderiek v rôznych smeroch v tom, že tiež chcú zlepšiť Trnavu, okolie, Slovensko. Naším zámerom je podporiť budovanie aktívneho občianstva detí a ich vzťahu ku komunite,“ popisuje D. Kellerová.
Navštívili taktiež spoločnosť Profesia, tvorivú dielňu FabLab vo Vedeckom parku v Bratislave, či boli na exkurzii v prezidentskom paláci, kde sa dokonca sa stretli aj s pani prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou.
Návšteva tvorivej dielne FabLab vo Vedeckom parku v Bratislave. Foto: Nadácia Pontis
Vo Viedni absolvovali návštevu európskej pobočky Medzinárodného inštitútu mieru (International institute for peace ). Výskumníci Marilya z Bieloruska, Luka zo Srbska a Moges z Etiópie diskutovali s deťmi o:
- dôležitosti dialógu pre zachovanie mieru a predchádzanie konfliktom,
- rôznych politických sporoch, ktoré sú vo svete, aj v regiónoch, z ktorých výskumníci pochádzajú,
- tom, ako týmto konflitom vedia predchádzať demokratické inštitúcie.
Návšteva Medzinárodného inštitútu mieru vo Viedni. Foto: Nadácia Pontis
„Vďaka programu Budúcnosť INAK zažívajú naši žiaci a žiačky rôznorodý obsah aktivít, s ktorými sa bežne nestretávajú. Dostávajú príležitosť nazerať na svet inými očami, získavať nové skúsenosti, a mať iný uhol pohľadu na život a svoju budúcnosť. Žiaci majú možnosť nazerať na svet inými očami, získavať nové skúsenosti,“ hovorí Beáta Krajčovičová, riaditeľka Základnej školy Maxima Gorkého.
Úspech dotvorilo otvorené vedenie školy i mesta
Klub by nevznikol bez otvoreného prostredia na ZŠ Gorkého, podpory mesta Trnava a bez finančnej podpory spoločnosti Telekom. Práve spojenie týchto sektorov sa ukázalo a efektívne pri vytvorení atraktívnej a zároveň trvalo udržateľnej ponuke neformálneho vzdelávania.
Vývoj jedinečnej metodiky Budúcnosti INAK podporil hlavný partner programu, Nadačný fond Telekom.
Podobné články
Učiaca sa Budúcnosť INAK: Správne položená otázka vie deti motivovať a zdravo naštartovať
Vzdelávame sa, inšpirujeme jeden druhého, pracujeme na sebe. Aj preto sa už tradične celý tím Budúcnosti INAK...
Učiteľ roka Rasťo Očenáš zo Sliača: Mäkké zručnosti sú operačným systémom dieťaťa
Rasťo Očenáš učí na prvom stupni ZŠ a nebojí sa s deťmi skúšať nové veci. So svojimi žiakmi a žiačkami...
Hľadáme posilu do nášho tímu vo zvolenskom centre
Ak sa chceš stať súčasťou Budúcnosti INAK, si zo Zvolena alebo jeho okolia a chceš zažiť vzdelávanie 21. storočia...