Učiaca sa Budúcnosť INAK: Ako u detí posilniť vlastnú motiváciu k vzdelaniu a prekonávaniu výziev?

14. mar, 2025

Cieľom programu Budúcnosť INAK je neustále posúvať deti vpred cez rozvíjanie širokej škály ich zručností. Na to, aby sme im pomohli rásť, však musíme začať od seba. Zorganizovali sme preto jarný Bootcamp.

 

Vzdelávací a mentorský workshop pre tím Budúcnosti INAK sa konal v piatok 7. marca v trnavskom Malom Berlíne. Tohtoročnou témou Bootcampu bola metakognícia. Tento pojem odkazuje na schopnosť pracovať s vlastným vedomím v procese učenia sa s cieľom lepšie analyzovať jednotlivé výzvy a postupy. Podporuje v ľuďoch samostatnosť a rýchlejšie napredovanie v ich vlastnom učení.  

„Vzdelávaním chceme podporiť účastníkov a účastníčky k osvojeniu si a lepšiemu porozumeniu reflexie v procese učenia a k cielenému rozvoju metakognície,“ hovorí o náplni workshopu lektor Michal Kuzár. Vďaka jeho poznatkom, ktoré nazbieral počas svojej vyše 16-ročnej praxe, mali účastníci a účastníčky možnosť dovzdelať sa v tejto téme a prepojiť ju s oblasťou zážitkovej pedagogiky – jednej z kľúčových metód, ktorú rozvíjame aj v Budúcnosti INAK.

Jarný bootcamp tímu Budúcnosť INAK sa niesol v skvelej atmosfére, okrem nasávania vedomostí dostali priestor aj kreatívne úlohy a hry. Učili sme sa na sebe.

Najlepším spôsobom, ako plne porozumieť metakognícii a rozvíjať ju u detí, je vyskúšať si celý proces na sebe. Koordinátori a koordinátorky sa tak prostredníctvom „učenia sa cez skúsenosť“ sami na chvíľu dostali do roly detí a mali možnosť prejsť si jednotlivými cvičeniami. Pracovali pritom najmä so sebareflexiou a vnútornou motiváciou.  

Podľa Alice Vidovej, programovej konzultantky Budúcnosti INAK, dopadol jarný Bootcamp nad očakávania. „Celkovo vnímam tento Bootcamp ako veľmi praktický, reflexívny a prepojený s našimi reálnymi potrebami. Postupne sme si uvedomovali hodnotu reflexie a spätnej väzby – nielen tej, ktorú deti dostávajú od nás, ale aj tej, ktorú si môžu poskytnúť sami,“ hovorí o výsledkoch workshopu.  

Lektor Michal Kuzár zdôraznil dôležitú súvislosť medzi učením a skúsenosťou. „Snažím sa, aby vzdelávanie bolo postavené na práci s osobnou skúsenosťou, pretože tá je neprenosná, a zároveň má veľký vplyv na rozvoj. Veľmi nás potešilo, keď sme pri študovaní nového štátneho kurikula pre ZŠ videli, že metakognícia (spolu s rozvojom charakteru) je konkrétne zadefinovaný vzdelávací štandard. Zároveň je táto téma komunikovaná ako základ pre ostatné predmety, zručnosti a gramotnosti. Považujem to za dobrý krok smerom k zvyšovaniu vzdelanostnej úrovne žiakov a študentov na Slovensku.

Tím Budúcnosť INAK s lektorom tohtoročného jarného bootcampu Michalom Kuzárom.

 

Podobné články