Učiaca sa Budúcnosť INAK: Správne položená otázka vie deti motivovať a zdravo naštartovať
Vzdelávame sa, inšpirujeme jeden druhého, pracujeme na sebe. Aj preto sa už tradične celý tím Budúcnosti INAK stretol na bootcampe v trnavskom Malom Berlíne. Mali sme tak priestor na vzdelávanie aj prácu na výzvach, ktorým pri práci s mládežou čelíme.
Súčasťou tejto akcie boli aj študenti a študentky, vysokoškoláci z pedagogických fakúlt, ktorí sú dôležitou súčasťou nášho programu. Viacerí z nich praxujú či dobrovoľníčia v našich centrách a získavajú praktické skúsenosti pri práci s mládežou. Aj tento rok bolo stretnutie ušité na mieru našim potrebám.
Tímlíderka Budúcnosti INAK Lucia Gregorová hodnotí tohtoročný jesenný bootcamp pozitívne. Ako zdôraznila, jednou z tém boli aj meniace sa postoje, nielen odovzdávanie vedomostí a nadobúdanie zručností: „Keď sa učíme šoférovať, najprv si osvojujeme teóriu, učíme sa rozpoznávať dopravné značky, pravidlá cestnej premávky. V druhom kroku sa učíme zručnosti šoférovať, používať spojku, brzdu a plyn. Ak by sme však mali len tieto dve zložky – vedomosti a zručnosti a nemali by sme vypestované postoje, neboli by sme dobrí šoféri. Napríklad by sme nerešpektovali iných vodičov v premávke, nepustili ľudí na prechode, nedodržiavali maximálnu povolenú rýchlosť a jazdili by sme bezohľadne.“
A presne o to nám ide aj v programe Budúcnosť INAK. Deti nechceme vybaviť len vedomosťami či digitálnymi a mäkkými zručnosťami. Chceme ich naučiť, ako celý balík využívať na ceste k pozitívnej zmene v ich okolí.
Na Bootcampe sme hovorili aj o motivácii, ako sa mení z vonkajšej na vnútornú. V rámci projektového vyučovania sme sa dozvedeli, aká dôležitá je „Kľúčová otázka“, ktorá je vlastne projektovým zadaním. Keď nie je postavená zaujímavo, deti nemajú chuť pustiť sa do jej riešenia. Naopak, ak je položená deťom primerane, pútavo, vzbudí v nich chuť premýšľať, skúmať a bádať.
Uvedieme aj praktický príklad. Predstavte si, že by ste dostali takéto zadanie: „Ako sa rôzne živočíšne druhy prispôsobujú prostrediu, v ktorom žijú?“ Je to niečo, o čom by sa vám chcelo rozmýšľať viac ako 5 minút, nebodaj venovať sa takejto téme niekoľko týždňov? Dajú sa rovnaké vzdelávacie ciele naplniť s inou kľúčovou otázkou? Čo keby znela takto: „Môže pes prežiť na púšti?“ Vidíte u seba zmenu motivácie? Máme viac chuť bádať, skúmať. Otázka je dostatočne motivujúca, aby nás vyburcovala k aktivite.
Kľúčom k úspechu je stanoviť si v projekte dosiahnuteľný cieľ
Jedným z lektorov na bootcampe bol aj Marek Mansell zo SPy, o.z., ktorý stojí so svojimi kolegyňami a kolegami aj za projektom Učíme s hardvérom. S naším tímom sa mu pracovalo veľmi dobre: „Preberali sme témy, ktoré sa týkali práce na projektoch – ako si stanoviť v projekte cieľ, ako pracovať so skupinami, ako predchádzať strate záujmu o projekt. Je to veľmi komplexná problematika. Bolo skvelé sledovať, ako sa koordinátori a koordinátorky zapájali do diskusií aj aktivít. Vyžarovala z nich chuť dozvedieť sa čo najviac a preniesť to do praxe.“ Marek dodal, že bolo príjemné pracovať s ľuďmi, ktorých úprimne zaujíma, ako pracovať s mládežou a podporovať ju cez zmysluplné aktivity.
Okrem Mareka sme privítali ako lektorku aj jeho kolegyňu zo SPy, o.z. Evu Gálikovú. V neformálnom rozhovore po skončení bootcampu kvitovala, že Budúcnosť INAK kladie dôraz na rozvoj zručností, na ktoré v škole nezostáva čas: „Vďaka aktivitám vo vašom programe si deti nájdu priestor na sebarealizáciu. Výzvou je určite nestrácať energiu a nadšenie, najmä ak to chvíľami vyzerá, že ide všetko proti nám.“
Doplnila, že nie vždy sa darí a nie vždy všetko vyjde tak, ako si naplánujeme: „Deti majú občas zlý deň. To, ako sa cez tieto ťažkosti preniesť, je podľa nás veľké majstrovstvo budované skúsenosťami. Je skvelé vidieť, že sa toho koordinátori a koordinátorky z Budúcnosti INAK neboja a aj cez školenia na bootcampe sa snažia na všetky situácie čo najlepšie pripraviť.“
Programová konzultantka Budúcnosti INAK Alica Vidová na záver akcie vyzdvihla fakt, že sa na bootcampe pracovníci a pracovníčky s mládežou spolu s lektormi venovali aj matekognícii. Ide o proces, pri ktorom sa človek učí reflektovať na vlastné myslenie a učenie. „Táto schopnosť pomáha mladým ľuďom uvedomovať si, ako sa učia, čo im ide dobre, a v čom sa môžu zlepšiť, čo zvyšuje ich samostatnosť a zodpovednosť za vlastný rozvoj,“ uzavrela Alica s tým, že všetky nové poznatky plánujeme integrovať do nášho programu a naďalej s nimi pracovať.
Podobné články
Učiteľ roka Rasťo Očenáš zo Sliača: Mäkké zručnosti sú operačným systémom dieťaťa
Rasťo Očenáš učí na prvom stupni ZŠ a nebojí sa s deťmi skúšať nové veci. So svojimi žiakmi a žiačkami...
Hľadáme posilu do nášho tímu vo zvolenskom centre
Ak sa chceš stať súčasťou Budúcnosti INAK, si zo Zvolena alebo jeho okolia a chceš zažiť vzdelávanie 21. storočia...
Dvere Budúcnosti INAK otvoríme už čoskoro aj v Prešove
Náš program nepozná hranice krajov a miest a zelenú dostal po Trnave a Zvolene aj na východe republiky....