Ako sa začína cesta mentora v Budúcnosti INAK?
Program Budúcnosť INAK je postavený na troch pilieroch, a to neformálne vzdelávanie, inovatívnosť a inklúzia. Aby boli tieto tri piliere pri práci s deťmi naplnené, rozhodli sme sa viac pozornosti venovať aj ľuďom, ktorí s našimi účastníkmi pracujú.
V tomto názore nás utvrdil aj expert na inkluzívne vzdelávanie Viktor Križo počas workshopu na tému Inklúzia v praxi pre študentov v našom mentorskom programe. Zdôraznil, že v centre pozornosti nemá byť len dieťa samotné, ale aj ľudia, učitelia a celý tím, ktorý sa mu venuje.
Našim cieľom počas posledných mesiacov bolo preto náš mentorský program hlbšie prepracovať, intenzívne ho prepliesť so spomínanými piliermi programu a efektívne rozvíjať kompetencie študentov a budúcich mentorov.
O čom sa učia budúci mentori?
V prvej fáze vstupuje študent do 12-hodinového intenzívneho behu vzdelávania, kde rozvíja svoje vedomosti, zručnosti a postoje v témach:
- Neformálne vzdelávanie
hlavné princípy, učenie ako také, kompetencia, metódy a techniky - Inkluzívne vzdelávanie v praxi
formálne vnímanie inklúzie a jej skutočný význam, piliere a princípy - Skupinová dynamika
základné pravidlá jej fungovania a charakteristické prvky - Pozitívny manažment správania a rešpektujúci prístup
cyklus manažmentu správania, konkrétne techniky
Súčasťou vzdelávania nie sú len workshopy, ale celý obsah je ešte prepletený priebežným hodnotením a sebareflexiou študentov. Na úvodnom a záverečnom stretnutí pracujeme s celou skupinou, nastavujeme si očakávania a stanovujeme ciele. Prostredníctvom priebežných dotazníkov zase získavame od študentov spätnú väzbu a podporujeme upevnenie si nových poznatkov.
Tiež si uvedomujeme veľký potenciál skupiny a radi pracujeme s konkrétnymi skúsenosťami či aktuálnymi potrebami študentov. Rovnako ako pri deťoch sa snažíme vytvoriť bezpečné prostredie, reagovať na ich rozmanitosť, navodiť dobrú atmosféru a mať k študentom partnerský prístup.
Skupinová dynamika
V tomto čase prebieha jarná etapa mentorského programu pre študentov vysokých škôl z Trnavy a Banskej Bystrice. V predošlom článku sme písali, že sme vzdelávanie mentorov odštartovali workshopom na tému neformálneho vzdelávania. Aktuálne už máme za sebou aj ďalšie dve témy – skupinovú dynamiku a inkluzívne vzdelávanie.
Do témy skupinovej dynamiky nás veľmi prirodzene cez vlastné bohaté skúsenosti voviedol Martin Kuruc z Pedagogickej fakulty UK v Bratislave.
Vedeli ste, že skupinová dynamika vzniká vytvorením skupiny a zaniká, keď skupina stratí zámer resp. naplní cieľ, pre ktorý vnikla? Preto našou úlohou nie je tlačiť skupinu k naplneniu vlastných predstáv, ale podporovať ju a spoločne s jej členmi hľadať jej cieľ a následne si definovať, ako budeme spoločne fungovať.
V opačnom prípade členovia skupiny síce naplnia predstavu vedúceho pracovníka o ich cieli, ale nebude to efektívne. Na „pozadí“ tohto procesu totiž bude prebiehať niečo ako etiópska križovatka, teda situácia, ktorá funguje podľa vlastných pravidiel, a pracovník s deťmi sa ocitne mimo tohto fungovania.
„V rámci workshopu zaznelo pre mňa veľa nového, páčili sa mi aktivity, naučila som sa ľudí vnímať aj z iného hľadiska. Skupinová dynamika a celkovo práca v skupine je veľmi široká téma a hlavne veľmi užitočná. Dokázala by som pána Kuruca počúvať ešte dlhšie. Ďakujem.“
Vďaka podnetom od študentov sme sa na workshope venovali tiež flexibilite ako našej prirodzenej vlastnosti. Tá funguje v skupinách v závislosti od toho, akú majú dynamiku, a má vplyv na naše rozhodnutie či budeme v skupine v opozícii, alebo sa rozhodneme spolupracovať.
Inkluzívne vzdelávanie
Počas posledného pondelka sme zase otvorili s odborníkom na inkluzívne vzdelávanie Viktorom Križom aj túto tému.
Pri inkluzívnom vzdelávaní je veľmi potrebné porozumieť potrebám každého človeka vo vzdelávacom prostredí. V procese sa sústredíme na osobnostný rozvoj človeka, nie na znevýhodnenie. So svojimi limitmi sa učíme pracovať a prijímať ich.
Dôležitým pravidlom pri inkluzívnom vzdelávaní je tiež posunúť sa od slova pomoc, ktoré zvýrazňuje hierarchiu jedného nad druhým, k priateľstvu s iným človekom.
„Táto téma mi je známa najmä po teoretickej rovine, takže prepojenie s praktickým hľadiskom bolo pre mňa super. Inklúzia je veľmi dôležitá, ale vďaka tomuto workshopu som sa na ňu začala pozerať ešte aj z iného pohľadu.“
Dominantnou témou nášho workshopu bol aj pohľad na súčasnú situáciu, na dopad pandémie na stav a potreby detí. Študenti spolu s Viktorom prejavili silné obavy o to, čo príde, aké deti sa nám vrátia späť do škôl a čo potrebujeme aj my robiť, aby sme im pomohli.
Procesom tvorby mentorského programu nás sprevádzala Anka Maar, ktorá má bohaté skúsenosti s rozvojom vysokoškolských absolventov a mladých profesionálov v Teach for Slovakia. Za tieto konzultácie sme jej veľmi vďační.
Podobné články
Hľadáme lektora alebo lektorku do zvolenského centra na plný úväzok
Máš chuť zažiť vzdelávanie 21. storočia na vlastnej koži? Je ti blízka práca s mládežou vo veku od 11 do 15...
Otvorili sme nové centrum Budúcnosti INAK v Prešove: Na východ prinášame kvalitný vzdelávací program
Do Prešova sme neprišli len prestrihnúť pásku na vynovenom zrekonštruovanom priestore v ZŠ Važecká, chceme...
Budúcnosť INAK otvára výzvu Boostni Budúcnosť pre školy, organizácie či samosprávy
Nadácia Pontis hľadá partnerov, vďaka ktorým rozšíri vzdelávací program Budúcnosť INAK do viacerých regiónov na...